OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Logo KREATOR pro mne i po letech znamená pořád něco víc než jen vzpomínku na komické metalové začátky v minulém století. Tahle banda na rozdíl od většiny ostatních totiž nikdy neztratila můj respekt, nikdy nebyla vyloženě směšná, nebála se experimentovat a vždy si zachovala svoji tvář a svůj typický zvuk a styl. V Praze se KREATOR neukázali již mnoho let, a proto jsem po oznámení jejich koncertu v našem hlavním městě neváhal ani na chvíli. Vzhledem k tomu, jak dlouho naše hlavní město opomíjeli, dal se očekávat průřez diskografií a s ohledem na dnešní nostalgické časy i hodně skladeb z let osmdesátých. Konec konců, jak leader Mille Petrozza během pražské zastávky Thrash festu několikrát zmínil, KREATOR jsou tu již třicet let, tedy možných a očekávaných skladeb pro koncert bylo víc než dost a zdaleka se nemohlo dostat na všechny.
Výborné intro v podobě „The Man Comes Around“ od Johnyho Cashe navodilo uvolněnou atmosféru a kapela odstartovala show skladbou „Violent Revolution“. Zpočátku se vystoupení odehrávalo překvapivě spíše ve středním tempu, což však nebylo vůbec na škodu. První pořádná rychlovka proběhla až jako pátá v pořadí a jednalo se o kousek „Betrayer“ z alba „Extreme Aggresion“. Příjemně překvapil velmi čistý zvuk, typický ostrý s jedovatým virblem, jaký je ke slyšenína většině alb a kterým se KREATOR od většiny thrash kapel odlišují. Mille Petroza, přestože je ve skupině jediným zpěvákem, sympaticky odehrál všechny důležité kytarové party a se Samim Yli Sirniem (ex-WALTARI) se podělil o sóla tak půl na půl. Dobře slyšitelná byla kupodivu i basa a celkově byl zvuk tak akorát vyvážený. Ventor, který v minulosti čelil kritice za svůj velmi jednoduchý styl bubnování, kapelu bez problémů držel, hrál přesně a razantně a jeho úderným bicím nešlo nic vytknout. Většina skladeb v živém provedení překonala dokonce studiovou verzi, neboť zněly mnohem více živelně a hutně.
Kapela během vystoupení pomalu ale jistě utahovala šrouby a v závěru již zněly pouze kruté řežby z alb „Pleasure To Kill“ a „Endless Pain“. Mille Petrozza se svoji typickou Jackson šipkou, kterou tuším nevyměnil během celého koncertu, vystupoval sympaticky, přeci jen je to profík, který má za sebou dvacet let v první metalové lize. Když tam stál s vlajkou s typickým rudým logem a řval „It´s Time To Rise, The Flag Of…“, tak běhal mráz po zádech a těch dvacet let nazpět jakoby zmizelo. Občas sice neudržel svůj typicky přiškrcený zpěv a spadl do jednoduššího deklamování, ale dalo se mu to odpustit.
KREATOR hráli tedy ten „thrash“, experimentální alba až na kousek „Phobia“ z „Outcast“ úplně vynechali a věnovali se, jak si nakonec i jejich většina fans přeje, té svoji klasice. „Betrayer“, „People Of The Lie“, „Coma Of Souls“, „Pleasure To Kill“, „Flag Of Hate“. To jsou věci, které pro každého, kdo měl někdy na sobě džísku s nášivkami a pyramidami, hodně znamenají a odezva v publiku podle toho i vypadala. V Praze na Vltavské byl „plný dům“, odhadem přes tisíc lidí a dle očekávání přišlo „Krejtrům“ fandit publikum složené především ze strejců středního „skoro čtyřicetiletého“ věku (kam musím konec konců počítat i sebe), kteří sice dnes již džísky většinou nenosí, ale čas na oblíbenou kapelu si i přes velký mráz neváhali najít a dorazili v překvapivě hojném počtu. Náctileté nebo alespoň dvacetileté postavičky byly dle očekávání ve velkém oslabení.
Přestože thrash metal v současné době již téměř neposlouchám, tak na alba KREATOR si pořád ještě čas najdu a pražský koncert mne jen utvrdil v tom, že jsem se nemýlil. Tahle kapela je prostě na rozdíl od jiných „thrash velikánů“ někde jinde a já ji za to nepřestávám respektovat. Jak se říká, stará láska nerezaví.
Playlist: Violent Revolution, Hordes Of Chaos,Phobia,Terrible Certainty, Betrayer,Voices Of The Dead,Enemy Of God, Destroy What Destroys You, When The Sun Burns Red, Amok Run, Endless Pain, Pleasure To Kill, People Of The Lie, Coma Of Souls,The Pestilence, Flag Of Hate, Tormentor
Hate Über Alles (2022)
Gods Of Violence (2017)
Dying Alive (Live) (2013)
Phantom Antichrist (2012)
Hordes Of Chaos (2009)
At The Pulse Of Kapitulation - Live In East Berlin 1990 (DVD) (2008)
Enemy Of God (2005)
Live Kreation: Revisioned Glory (Live, CD+DVD) (2003)
Violent Revolution (2001)
Past Life Trauma (Best Of) (2000)
Voices Of Transgression (Best Of) (1999)
Endorama (1999)
Chosen Few (EP) (1999)
Outcast (1997)
Scenarios Of Violence (Best Of) (1996)
Cause For Conflict (1995)
Renewal (1992)
Coma Of Souls (1990)
Extreme Aggression (1989)
Out Of The Dark... Into The Light (EP) (1988)
Terrible Certainty (1987)
Flag Of Hate (EP) (1986)
Pleasure To Kill (1986)
Endless Pain (1985)
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.